Ostroga piętowa

​Tak zwana ostroga piętowa może uprzykrzyć codzienne funkcjonowanie. Na początku pojawia się nieprzyjemny ból pięty podczas chodzenia. Z czasem się on natomiast nasila i nie odpuszcza nawet podczas odpoczynku. Występuje u obu płci, aczkolwiek schorzenie to częściej dotyka kobiet. Ostroga piętowa to narośl kostna, która pojawia się w okolicy wyrostka przyśrodkowego kości piętowej. Wywoływana jest przez przewlekły stan zapalny przyczepu bliższego rozcięgna podeszwowego. Jest to struktury, która się napina i rozluźnia podczas chodzenia.

Ostroga piętowa i objawy, które występują

Przyczyn powstania ostrogi piętowej może być naprawdę wiele. Wśród nich na pewno są praca stojąca, nadwaga czy intensywne uprawianie sportu przeciążającego stopy. Niekorzystne jest noszenie źle dobranego, niewspierającego funkcji stopy i zużytego obuwia. W przypadku pań także butów na wysokim obcasie lub płaskich, miękkich baletek.

Do stanu zapalnego przyczepu bliższego rozcięgna mogą się także przyczynić rozmaite urazy i niewyprowadzone wady stóp. Nierównomierna długość kończyn, współwystępujące dolegliwości ogólnoustrojowe mogą być przyczyną ostrogi piętowej. Problemy mogą się też pojawić podczas uprawiania nowego rodzaj sportu. Również wtedy, kiedy zmienia się poziomu intensywności treningu.

Ostroga piętowa i jej leczenie

Jeśli pacjent odczuwa jakiekolwiek dolegliwości bólowe, to powinien udać się do lekarza. Leczenie ostrogi piętowej i objawów bólowych domowymi sposobami np. okładami z lodu nie zniweluje schorzenia. Lekarz zalecić może leczenie ostrogi piętowej farmakologiczne. Sprowadza się do stosowania leków niesterydowych bądź o działaniu przeciwzapalnym. Przepisać może również maści.

W niektórych przypadkach konieczne będzie zastosowanie specjalnych wkładek ortopedycznych i ortez. Zadaniem ich jest odciążenie miejsca bólu. Nie należy dobierać ich samodzielnie. Wkładki zdecydowanie łagodzą także wstrząsy ostrogi piętowej podczas chodzenia. Jednak aby dobrze pełnić swoją rolę, muszą zostać przygotowane, uwzględniając, indywidualną specyfikę budowy stopy.

W zaawansowanych przypadkach niezbędna okaże się także ostrogi piętowej leczenie rehabilitacją. Sprowadza się do zastosowania masaży, fal uderzeniowych, a nawet ultradźwięków. Pomocny w eliminacji bólu będzie jednocześnie taping. Zastosowanie specjalnych plastrów zapewni pożądane rozluźnienie. W rzadkich przypadkach ostroga piętowa i leczenie może nie przynieść spodziewanych rezultatów. W takich sytuacjach jedynym rozwiązaniem jest operacja. W jej trakcie usuwana jest wyrośl kostna bądź następuje częściowe podcięcia rozcięgna podeszwowego.

Ostroga piętowa i ćwiczenia

Dla ostrogi piętowej ćwiczenia są bardzo proste. Siedząc jeszcze w łóżku, umieszczamy zrolowany ręcznik na śródstopiu, przytrzymując każdy jego koniec w dłoniach. Przyciągamy ręcznik do siebie, utrzymując nogę wyprostowaną w stawie kolanowym. Delikatnie należy odgiąć palce stóp w stronę tułowia. Utrzymujemy tę pozycję przez 15-20 sekund i powtarzamy 4 razy na każdą nogę.