Rwa kulszowa – co to jest, czym się objawia, co trzeba o niej wiedzieć?

​Często nawraca, sprawia, że nie możemy ponieść się z łóżka, gdyż ból pleców oraz nóg jest tak wielki. To rwa kulszowa, problem, z którym mierzy się wielu Polaków. Skąd się bierze, jak można sobie z nią radzić i co warto o niej wiedzieć?

Czym jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa, inaczej ischialgia czy atak korzonków nerwowych, to problem, który związany jest z uciskaniem nerwu kulszowego. Rwa kulszowy to największy nerw w całym ciele człowieka, który ciągnie się od uda aż po stopę.

Rwa kulszowa charakteryzuje się tym, że ból najczęściej pojawia się nagle. Najczęściej jest on bardzo duży, i dotyczy okolicy lędźwiowej pleców. Skąd jednak bierze się ten nagły ból? Krążek międzykręgowy zaczyna bowiem naciskać na korzenie nerwowe. Skąd jednak ten ucisk? Związany jest on ze zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, które potrafią rozwijać się z wiekiem. Wynika z tego, że rwa kulszowa dotyczy głównie osób starszy, tych, które mają problem z kręgosłupem.

Rodzaje rwy

Rwa kulszowa to jeden z rodzajów rwy. W jej przypadku dotyczy on lędźwi, uda, całej nogi, aż po stopę. W przypadku ataku mogą występować nawet różnego rodzaju niedowłady. Istnieją jednak również inne rodzaje rwy – rwa ramienna czy rwa udowa. Pierwsza z nich promieniuje od szyi, aż do końca ręki, natomiast rwa udowa dotyczy głównie odcinka krzyżowego i lędźwiowego.

Atak rwy kulszowej

Atak jest tutaj bardzo dobrym określeniem, ponieważ ból pojawia się nagle. Najczęściej dzieje się to podczas wykonywania nagłych, gwałtownych ruchów. Jeżeli poruszamy się bardziej ostrożnie, szanse na atak są mniejsze, jednak nie zawsze jest to możliwe. Najczęściej do ataku dochodzi, kiedy podnosimy coś ciężkiego lub kiedy gwałtownie się schylamy. Ból jest nagły, niezwykle intensywny, i dotyczy okolic lędźwi, albo nogi w kierunku stopy.

Często okazuje się, że podczas ataku dana osoba jest niemal jak sparaliżowana, a każdy kolejny ruch dostarcza jej tylko więcej bólu. Mogą pojawić się też zaburzenia czucia w kończynach dolnych, odrętwienia. Na nogach może pojawić się również nieprzyjemne mrowienie.

W skrajnych przypadkach mogą wystąpić niedowłady. W takim przypadku mogą one dotyczyć stopy, wtedy staje się ona niewładna, co widać przy każdym kroku, i jest to nie mały problem. To jednak skrajna opcja, w przypadku, gdy zmiany zwyrodnieniowe są naprawdę duże. W takim przypadku nie obejdzie się bez leczenia neurochirurgicznego.

Kaszel, kichanie – czy nasila rwę kulszową?

Zdecydowanie tak, kichanie, śmiech czy kaszel potrafią nasilić objawy rwy kulszowej. Wynika to z tego, że każda z tych czynności zwiększa w naszym organizmie ciśnienie płynu mózgowo-rdzeniowego, a ten znów odpowiada za to, że nacisk na nerw kulszowy wzrasta.

Czym jest objaw Lasegue'a?

Objaw Lasegue'a to doskonały test na to, czy dotyczy nas problem rwy kulszowej, czy też nie. Jak go wykonać? Naprawdę prosto, i nie będą nam do tego potrzebne żadne dodatkowe narzędzia czy przedmioty. Wystarczy położyć się na plecach, a następnie postarać się podnieść wyprostowaną nogę. Jeżeli dotyczy nasz rwa kulszowa, będzie to dla nas na tyle bolesne, że nie będziemy mogli kontynuować wykonywania tego ćwiczenia. Oznacza to, że najprawdopodobniej borykamy się właśnie z rwą kulszową.

Rwa kulszowa – leczenie

Samo leczenie zależy nie tylko od zaawansowania problemu, czyli zwyrodnienia, ale również od nasilania się bólu oraz od tego, co jest dokładnym powodem rwy. Na samczym początku, podczas leczenia, stosuje się leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, i rozkurczowe, dopasowane do stanu danego pacjenta i tego, jak duży jest ból.

Jeżeli problem jest zaawansowany, wtedy również kluczem jest wygranie z bólem i stanem zapalnym, ale wtedy zalecana jest również fizykoterapia, masaże, różnorodne zalecone przez lekarza ćwiczenia.

W niektórych przypadkach konieczne może okazać się noszenie specjalnego gorsetu.

Rwa kulszowa – przyczyny

Główne przyczyny rwy kulszowej to dyskopatie i różnorodne zmiany zwyrodnieniowe naszego kręgosłupa. Najczęściej rwa kulszowa dotyczy tych osób, które są już starsze, wtedy ich organizm coraz gorzej znosi różnorodne obciążenia, co może prowadzić do zwyrodnień.

Rwa kulszowa – zapobieganie

Aby zapobiegać rwie kulszowej, warto dbać o higienę snu – tutaj przyda się m.in. odpowiednio twardy materac wysokiej jakość. Dodatkowo warto wyposażyć się w niewielką poduszkę i spać w pozycji wyprostowanej. Warto pamiętać również o wykonywaniu różnorodnych ćwiczeń na kręgosłup, pamiętać również o tym, by równo rozkładać ciężar, np. podczas niesienia do domu ciężkich zakupów.