Ból pleców w ciąży i nie tylko - jak reagować?

Ból pleców to jedna z najczęstszych przypadłości w obecnym świecie, w którym większość z nas codziennie spędza sporą część doby przy komputerze. Niepoprawne siedzenie to jedno, ale dolegliwości tej części ciała spowodowane są zbyt małym ruchem, złą pozycją podczas snu, a w przypadku kobiet również ciążą. Jak poradzić sobie z irytującym bólem?  Przychodzimy z pomocą.

Co zrobić na ból pleców?

Istnieją różne rodzaje bólu, od kłującego, przez niekomfortowe strzelanie, po skurcze mięśni. Zdarza się, że ten dyskomfort jest rezultatem nierozważnych działań jak np. podnoszenia zbyt ciężkich dla nas przedmiotów w niepoprawnej pozycji lub źle dobranego materaca. Czasami trudno podać dokładną przyczynę. Stres, palenie papierosów, ciąża, nadwaga, a nawet wiek to czynniki, które wpływają na prawdopodobieństwo wystąpienia bólu pleców. Co zrobić, gdy dopadnie nas ból? Po pierwsze zaleca się ćwiczenia. Delikatne rozciąganie pomoże sprawić, że poczujemy się lepiej. Aby jednak te działania nam nie zaszkodziły, warto skonsultować pomysł z fizjoterapeutą. Po drugie, pozostając przy tematyce aktywności, należy unikać bezruchu, czyli np. siedzenia czy leżenia w tej samej pozycji przez więcej niż pół godziny. Nawet krótka przechadzka po pokoju w ramach przerwy pozytywnie wpłynie na mięśnie grzbietu. Gdy ból jest szczególnie uciążliwy, można rozważyć zażycie środków przeciwbólowych. Przed użyciem leku bezwzględnie należy zapoznać się z ulotką dołączoną do opakowania. Najbardziej rekomendowanym rozwiązaniem jest wizyta u ortopedy. To najlepszy sposób na walkę z bólem, gdyż może pomóc we wczesnej diagnozie poważnych chorób.

Ból pleców - jak spać?

Prawidłowe ułożenie ciała podczas snu gwarantuje wyższy komfort w nocy oraz lepsze samopoczucie w ciągu dnia ze względu na zmniejszenie dolegliwości bólowych. Jak więc odpowiednio spać? Najważniejszy jest materac i poduszka, które powinny być dostosowane do naszych potrzeb. Poduszka nie może być umieszczona zbyt wysoko, gdyż odcinek piersiowy kręgosłupa jest wtedy w zgięciu, a mięśnie nie są rozluźnione. Jeśli chodzi o pozycję spania, jak wiadomo, nie sposób wskazać jednej. Gdy preferujemy spać na boku, nasze kolana powinny być zgięte - dolna część kręgosłupa lepiej odpocznie. Najlepiej gdy dodatkowo między kolanami znajdzie się cienka poduszka - wtedy kręgi nie będą skręcone. Pozycji na wznak muszą towarzyszyć luźne ręce leżące po bokach ciała. Mimo że wydaje się, iż podpieranie bolących lędźwi dłońmi przynosi ulgę, jest to chwilowe uczucie i znacznie lepiej będziemy się czuć rano, gdy w nocy ręce będą spoczywać przy ciele. Ważne są również poranki. Zanim wstaniemy z łóżka, powinniśmy delikatnie się rozciągnąć, zaczynając od pozycji siedzącej.

Ból pleców w ciąży - kiedy jest niebezpieczny?

Ból pleców jest dla wielu mam niestety nieodłącznym towarzyszem ciąży. Dodatkowe kilogramy niejako skumulowane w miejscu brzucha obciążają kręgosłup, dlatego większość takich dolegliwości jest niegroźna. Ból określany roboczo jako 'normalny' to taki, który ustaje po zmianie ułożenia ciała lub po wykonaniu delikatnych ćwiczeń, przy czym pod koniec ciąży może nie ustawać nawet po takich czynnościach. Kiedy więc należy się niepokoić? Jeśli boli nas w górnej części pleców, może to znaczyć, że mamy poważniejsze problemy. Istnieje wtedy prawdopodobieństwo chorób oddechowych lub kardiologicznych. Gdy mocno czujemy krzyż, a ból promieniuje nam na nogi, może być to wypadnięcie dysku lub początek porodu. Dolegliwości w dole pleców to także możliwe zapalenie pęcherza. Należy reagować zawsze, gdy ból zwłaszcza górnej części utrzymuje się dłużej niż tydzień

Co na ból pleców w ciąży?

Głównym sposobem rozwiązywania problemów z kręgosłupem w ciąży jest wizyta u lekarza. Tylko specjalista będzie w stanie poprawnie zdiagnozować, czy ból zagraża naszemu zdrowiu i rozwojowi płodu oraz odpowiednio zareagować. Konsultacja lekarska jest w tym czasie szczególnie ważna, gdyż, jak wiadomo, w ciąży nie można przyjmować większości leków. Jeśli lekarz prowadzący lub ortopeda stwierdzi, że ból nie jest niebezpieczny, a mimo to będzie on dla nas dokuczliwy, warto odwiedzić fizjoterapeutę lub fizjoterapeutę uroginekologicznego. Pomoc takiego fachowca będzie nieoceniona - z pewnością poprawi codzienny komfort.