Dlaczego tak często boli nas kręgosłup?

​Mało aktywny tryb życia współczesnego człowieka może powodować rozmaite schorzenia i problemy. Praca w pozycji siedzącej, brak nawyku regularnego ruchu, przemieszczanie się wszędzie samochodem i nadwaga często prowadzą do problemów z kręgosłupem.

Współczesne dolegliwości „cywilizacyjne” ostatnio pogłębiły się z powodu m.in. pracy zdalnej, czasowych ograniczeń w swobodnym poruszaniu się. Dobrze więc jest wiedzieć, dlaczego boli nas kręgosłup oraz jak możemy temu zaradzić i kiedy ewentualnie udać się do lekarza.

Kiedy boli nas kręgosłup

Ból kręgosłupa to po prostu ból pleców wzdłuż pionowej osi ciała. Według statystyk co jakiś czas doświadcza go około 80% ludzi. Może pojawić się na różnych odcinkach kręgosłupa i jest spowodowany różnymi przyczynami.

Na odcinku krzyżowo-lędźwiowym ból dopada nas z powodu nieprawidłowej pozycji siedzącej lub przeciążeń mechanicznych, np. podczas podnoszenia ciężarów. Bardzo częstym schorzeniem tego odcinka kręgosłupa jest dyskopatia, czyli przepuklina krążka międzykręgowego. Z wiekiem coraz częstsze są zmiany zwyrodnieniowe, spowodowane nadwagą bądź powtarzającym się przeciążeniem tej części kręgosłupa.

Dolegliwości kręgosłupa dotykają też osoby aktywne, młode i uprawiające sporty. Typowym problemem osób zbyt intensywnie ćwiczących jest kręgoszczelina – przerwanie ciągłości kręgu lub kręgozmyk – przesunięcie do przodu kręgu znajdującego się powyżej w stosunku do kręgu poniżej. Miłośnicy jazdy konnej narażeni są na kompresyjne złamanie kręgosłupa – zmiażdżenie i spłaszczenie kręgów spowodowane nagłym upadkiem w pozycji siedzącej lub półsiedzącej.

Drugim odcinkiem najczęściej dotkniętym dolegliwościami bólowymi jest kręgosłup szyjny – są one typowe dla osób pracujących w pozycji siedzącej. Jako że ten odcinek jest najbardziej ruchomy, nieprawidłowa pozycja powoduje zmiany degeneracyjne – ostre stany zapalne lub przewlekłe zmiany zwyrodnieniowe.

Najważniejsze przyczyny bólu kręgosłupa

Jedną z głównych przyczyn bólu kręgosłupa są urazy i przeciążenia mechaniczne oraz zmiany zwyrodnieniowe i stany zapalne w obrębie stawów, ścięgien i kości. Im jesteśmy starsi, tym bardziej pogarsza się nasza kondycja i tym bardziej jesteśmy narażeni na problemy z kręgosłupem. Nierzadko zły stan pogarsza też nadwaga i brak aktywności fizycznej, niestety częste u seniorów (ale i coraz częstsze wśród ludzi zdecydowanie młodszych).

Urazy mechaniczne powstają w wyniku nagłych ruchów lub podnoszenia ciężkich przedmiotów, narażone są na nie szczególnie osoby pracujące fizycznie. Jest to przeciążenie przewlekłe, które rozwija i utrwala się latami, powodując zmiany w kręgach i krążkach międzykręgowych. Urazy ostre spowodowane są silnym nadwyrężeniem tkanek u osób, które nie mają kondycji bądź prawidłowej techniki operowania ciężarami. Mogą być też spowodowane nieprawidłową postawą przy wykonywaniu codziennych czynności, zwłaszcza gdy spędzamy wiele czasu w pozycji siedzącej (np. garbienie się i skoliozy u uczniów).

Stany chorobowe kręgosłupa

Dolegliwości kręgosłupa wymagają leczenia farmakologicznego, ale często też i rehabilitacji. Bardzo uciążliwym problemem jest tzw. dyskopatia. Inne typowe dolegliwości to lumbago (postrzał) – silny ból okolicy lędźwiowej, zwłaszcza podczas schylania się, a także rwa kulszowa, tj. uciskanie korzeni nerwu kulszowego przez fragment krążka międzykręgowego. Objawia się silnym bólem, promieniującym do pośladka i do nogi. Poważnym schorzeniem jest osteoporoza – w wyniku zmian hormonalnych u osób starszych masa kostna traci gęstość, co grozi złamaniami.

Jak dbać o kręgosłup

Powinniśmy dbać o prawidłową pozycję podczas siedzenia (np. odpowiednie krzesło), regularne zmiany pozycji w czasie pracy (wskazane jest wstawanie, rozciąganie się), a także wzmacniać i uelastyczniać kręgosłup za pomocą odpowiednio dobranych ćwiczeń. Równie ważna jest technika schylania się, przesuwania lub podnoszenia ciężarów. W poważniejszych sytuacjach pomogą nam zabiegi rehabilitacyjne i masaże.