Osteoporoza – przyczyny, objawy i leczenie

Osteoporoza to choroba, której istotą jest obniżenie gęstości kości. Taka patologia w obrębie organizmu prowadzi do bardzo wielu niebezpieczeństw i powikłań z tym związanych. Zmniejszenie gęstości mineralnej z jednoczesnymi zmianami w strukturze kostnej przyczynia się do bardzo wielu złamań kości, które nie zrastają się również w tempie naturalnym dla zdrowych osób. Osteoporoza klasyfikowana jest jako poważna choroba cywilizacyjna. W jej następstwie może dochodzić do poważnych dysfunkcji ruchowych, a chora osoba stopniowo wraz z postępowaniem choroby traci zdolności ruchowe i radość z życia. W dalszej konsekwencji sama osteoporoza może pośrednio ułatwić dojście do głosu innym chorobom i znacząco skrócić nie tylko jakość życia, ale również jego długość.

Najistotniejszą informacją z punktu widzenia pacjenta są grupy ryzyka. Najczęściej na tę chorobę zapadają kobiet po przebytej menopauzie, choć oczywiście nie jest to regułą. Do grup ryzyka zalicza się również pacjentów wieloletnio leczonych kortyzonem.

Diagnostyka osteoporozy

Podejrzewając osteoporozę u siebie lub swoich bliskich, powinniśmy udać się do przychodni specjalistycznej. Poradnia ortopedyczna to miejsce, w którym zostaną zlecone pierwsze badania mające na celu wykluczenie lub postawienie diagnozy. Wykonanie badań jest konieczne, a podstawą może okazać się konieczność zbadania gęstości mineralnej kości poprzez pobranie dwóch wycinków z kości udowej oraz z kręgosłupa.

Złamania osteoporotyczne – Twoje ciało w niebezpieczeństwie

To bardzo niebezpieczny typ złamań, ponieważ uszkodzeń doznać mogą również kości, których zwykle nie łamiemy wskutek zwyczajnej, codziennej aktywności fizycznej. Niektóre z nich również mogą powodować wiele obrażeń wewnętrznych zaburzeń ogólnoustrojowych, a więc stan nasilonej osteoporozy można uznać za stan bezpośredniego zagrożenia życia pacjenta. Złamania kręgosłupa czy też bliższego końca kości udowej to złamania, które mogą bezpośrednio zagrażać naszemu życiu. Dlatego tak ważne jest zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom w przypadku osób chorych na osteoporozę.

Leczenie osteoporozy – czy są szanse wyleczenia?

Osteoporoza jest bardzo trudnym schorzeniem, powodującym mnóstwo komplikacji w codziennym życiu, ale można z nią sobie radzić i wyleczyć. W przypadku leczenia tej choroby niezwykle ważny jest czas. Zwykle do kolejnych złamań dochodzi w okresie krótszym niż jeden rok od pierwszego, a zatem szybka interwencja ograniczy ilość uszkodzeń ciała i zwiększa szansę na leczenie. To odbywać się powinno zawsze interdyscyplinarnie. Podczas gdy lekarz osteolog leczy pacjenta farmakologicznie, zapisując leki, które mają za zadanie zapobieganie rozpadaniu się kości, chirurg ortopeda musi podejmować interwencję w obrębie istniejących już złamań i minimalizować ich negatywne skutki. Często również pomocne okazuje się stosowanie rozmaitych ortez, których zadaniem jest odciążenie organizmu.

Zapobieganie złamaniom u chorych na osteoporozę

Chorzy na osteoporozę szczególną ostrożność muszą zwracać na wszystkie sytuacje, w których występuje szczególnie ryzyko upadku i silnych uderzeń. Osoby chore są bardziej „kruche” i w ich przypadku o wiele łatwiej o poważne złamania i komplikacje zdrowotne. Osteoporoza to nie wyrok i istnieje szansa na poprawienie komfortu życia, jak również powrót do zdrowia.