Przepuklina kręgosłupa – czy da się ją leczyć?

Jednym z najpowszechniejszych schorzeń kręgosłupa jest przepuklina. To schorzenie, które objawia się przede wszystkim bardzo silnym bólem, który zwykle dla pacjenta jest okresowo nie do wytrzymania. Zwykle powstaje w wyniku przeciążeń, ale często również powodowana jest przez przebywanie długotrwale w jednej pozycji (np. siedzącej) i niezdrowy tryb życia. Jednym z bardziej niebezpiecznych powikłań przepukliny kręgosłupowej może być miejscowy niedowład. W zależności od jej lokalizacji niedowład taki może obejmować różne części ciała i mieć różny stopień nasilenia. Przepuklina wynika z nadmiernego przeciążenia krążków międzykręgowych. Po czasie silnych przeciążeń tracą one swoją elastyczność i zaczynają się przesuwać. Takie przesunięcie nazywa się wypadnięciem dysku. Wydarzenie takie na pewno nie umknie naszej uwadze, ponieważ towarzyszy mu zawsze bardzo silny ból i problem z poruszaniem się. Bardzo często potrzebna jest natychmiastowa interwencja medyczna lub pomoc fizjoterapeuty.

Gdzie umiejscowiona jest przepuklina kręgosłupa?

Przepuklina może wystąpić na dowolnym fragmencie kręgosłupa. W zależności od miejsca, w którym się znajduje, może dawać różne objawy i powodować różne nasilenie dolegliwości bólowych. W przypadku przepukliny umiejscowionej w odcinku lędźwiowym kręgosłupa są to: bóle promieniujące do ud, kolan i bioder, rwa kulszowa, zaniki czucia, problem z oddawaniem moczu i wypróżnianiem, kłopoty seksualne, mrowienie kończyn dolnych. Jeżeli przepuklina umiejscowiona jest w odcinku szyjnym, najczęściej do czynienia możemy mieć z: bólami narastającymi o umiarkowanym nasileniu, sztywnością karku, ograniczeniem ruchów głowy, mrowieniem kończyn górnych, bólami i zawrotami głowy, szumami w uszach, niedowładami spastycznymi, rwą szyjno-barkową oraz osłabieniem rąk. Kiedy przepuklina zlokalizowana jest w odcinku piersiowym, spotykane są bóle w klatce piersiowej oraz problem z kichaniem, kaszlem i śmiechem.
Jak więc widać zespół objawów jest bardzo szeroki. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek z nich konieczna jest konsultacja z lekarzem.

Jak leczyć przepuklinę?

Pierwszym i najbardziej naturalnym krokiem jest oczywiście poradnia ortopedyczna. To tam uzyskamy podstawową pomoc w zakresie diagnostyki kręgosłupa i będziemy mogli przede wszystkim zaplanować swoje leczenie. Osoby z podejrzeniem takiej przepukliny ortopeda z pewnością skieruje na odpowiednie badania obrazowe. Może to być przede wszystkim rezonans magnetyczny, który ujawni wszystkie struktury międzykręgowe, a w niektórych przypadkach zalecana jest również tomografia komputerowa. Im dokładniejsze badanie, tym oczywiście lepiej, by ocenić skalę problemu, z jakim przyjdzie się mierzyć pacjentowi.
Leczenie kręgosłupa nie jest zadaniem prostym i wymaga sporego wysiłku ze strony pacjenta, często również zmiany przyzwyczajeń. Oczywiście chirurg ortopeda czasami zdecyduje się na zastosowanie leczenia operacyjnego, ale należy wiedzieć, że w przypadku przepukliny jest to ostateczność. Podstawowymi metodami leczenia są: ćwiczenia i masaże, terapie przy użyciu ciepła, krioterapie, laseroterapie, terapie prądem. Dopiero gdy powyższe działania nie przynoszą skutków, ortopeda może zalecić wykonanie operacji kręgosłupa.