Stanowisko pracy – zadbaj o swój kręgosłup

Nasz kręgosłup nie znosi dobrze pozycji siedzącej. Wiemy to od dawna, ale jednak współczesny świat zmusza nas do siedzenia coraz więcej, coraz dłużej i bardziej nieruchomo. Lista chorób spowodowanych zbyt długim siedzeniem w nieruchomej pozycji jest bardzo długa, a na prowadzenie wysuwają się schorzenia związane z kręgosłupem i stawami. Czy więc siedzenie zabija? Oczywiście nie, ale siedzenie zbyt wiele godzin może być bardzo szkodliwe dla naszego organizmu i powodować tak samo duże przeciążenia jak, chociażby dźwiganie ciężkich przedmiotów czy uprawianie sportu wyczynowo. Najbardziej obciążony w przypadku takiej pracy jest odcinek lędźwiowy kręgosłupa oraz barki. To właśnie tak pojawia się najwięcej napięć, które następnie, kumulując się, mogą powodować problemy zdrowotne.
 

Wygodny fotel do siedzenia oraz biurko - dla zdrowia kręgosłupa

Podstawą każdego stanowiska pracy jest oczywiście fotel. Powinno to być najsolidniejsze wyposażenie, które pozwala na wygodne oparcie łokci oraz możliwie jak najwięcej regulacji. Dzięki regulowanym wysokościom i wielu ustawieniom fotela, na pewno uda się nam znacznie lepiej ustawić swoje ciało do pracy, tak by nie generować zbyt wielu obciążeń i napięć. To właśnie brak napięć jest bardzo ważne. Wygodny fotel będzie również zapobiegać garbieniu się i dzięki temu nasza pozycja ciała będzie, choć nieco bardziej naturalna i mniej napięta.
Ergonomiczne biurko również jest bardzo istotną kwestią. Powinno być ono odpowiedniej wysokości, aby nie musieć napinać swojego ciała przy pracy. Jeżeli pracodawca nie zapewnia takiego wyposażenia, powinniśmy jak najszybciej o tym porozmawiać, bowiem problemy zdrowotne z kręgosłupem mogą w przyszłości być dla nas bardzo przykre, a w obowiązku pracodawcy leży również zapewnienie ergonomii stanowiska pracy.
 

Pamiętaj o przerwach i ćwiczeniach fizycznych na kręgosłup

Przy pracy siedzącej niezwykle ważne jest to, by nasz kręgosłup od czasu do czasu zmieniał pozycję. Sama zmiana pozycji to jedno, ale również bardzo ważne są ćwiczenia fizyczne. Dobrze jest przerwy od pracy przy komputerze wykorzystać na takie właśnie lekkie ćwiczenia fizyczne. Przerwy powinny być również regularne i zajmować przynajmniej 10 minut na jedną godzinę pracy. W ten sposób unikniemy bardzo wielu przeciążeń kręgosłupa, z którymi często mają do czynienia osoby pracujące w pozycji siedzącej.


W trosce o kręgosłup - lepiej zapobiegać niż leczyć 

Leczenie kręgosłupa to zadanie bardzo trudne, czasochłonne i nierzadko wiążące się ze sporymi kosztami i poświęceniem swojego czasu. Dlatego też znacznie korzystniej będzie zadbać o odpowiednie wyposażenie naszego biura w solidny fotel i biurko, a także stosować się do zasad pracy przy komputerze.

Jeżeli już niestety nabawiliśmy się dolegliwości, które, jak podejrzewamy, spowodowane są nieprawidłową postawą w pracy, powinniśmy natychmiast udać się na konsultację medyczną. Poradnia ortopedyczna szybko za pomocą badań diagnostycznych sprawdzi stan naszego kręgosłupa, a ewentualna wizyta u fizjoterapeuty pozwoli nam na szybką ulgę w bolesności.

Autor