Zdrowe stawy – profilaktyka

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Z tym stwierdzeniem zgodzi się praktycznie każdy. Zwykle jednak jeżeli chodzi o zdrowie, nie jesteśmy w stanie w praktyce stosować się do tej metody na wszystkich płaszczyznach. Choroby stawów są niezwykle trudne w leczeniu i niestety bardzo popularne w naszym społeczeństwie. Wynika to nie tylko z faktu, że jako społeczeństwo się starzejemy szybciej, ale również wiele chorób stawów uznawana jest za choroby cywilizacyjne. Nowoczesny tryb życia często stoi w sprzeczności ze zdrowymi stawami i chorób takich łatwo się nabawić. O stawy warto dbać z uwagi na to, że ich zużycie niestety nie jest zwykle odwracalne, a więc w im lepszym stanie będą, tym dłużej będziemy cieszyli się z wysokiego komfortu życia.

Przyczyny problemów ze stawami

Stawy to dość delikatna struktura – ruchome połączenie pomiędzy kośćmi. Głównymi przyczynami problemów ze stawami są choroby reumatyczne oraz uszkodzenia chrząstki. Rola stawów to przede wszystkim ochrona główki kości przed zderzeniem się z innymi strukturami kostnymi. Ma za zadanie amortyzację i zmniejszenie tarcia. Łatwo więc sobie wyobrazić jak dużym problemem mogą być uszkodzenia tej ochronnej struktury.

Jak dbać o stawy?

Stawy to jedna z tych struktur, w których wypadku znacznie lepiej będzie zapobiegać niż leczyć powstałe już problemy. Sposobów na to jest przynajmniej kilka. Oto sposoby na zapobieganie chorobom stawów, a przynajmniej na zminimalizowanie ryzyka ich powstania.

- Aktywność fizyczna - zdrowe stawy

Bez wątpienia to najlepsze co możemy zrobić na co dzień dla kondycji swoich stawów. Aktywność powinna być jednak odpowiednio dobrana do naszych umiejętności i możliwości. Pamiętajmy o wykonywaniu właściwej rozgrzewki przed rozpoczęciem aktywności fizycznej. Szczególnie polecane aktywności na stawy to rower, pilaste, aqua-aerobik oraz nordic walking lub po prostu długie spacery. Im bardziej naturalny i izolowany od podłoża ruch, tym lepiej dla naszych stawów, które nie będą przeciążane. To, co bardzo szkodzi stawom to przede wszystkim jednostajna pozycja, jednostajny wysiłek i trzymanie się pewnych schematów w przypadku aktywności ruchowej. Im więcej różnorodności, tym bardziej nasze stawy będą nam wdzięczne.

- Zdrowa dieta dla stawów

Wpływ diety na stawy również jest niebagatelny. W przypadku zapalenia stawów specjaliście polecają dietę bogatą w witaminy C, D oraz kwas omega-3. Na stan naszych mięśni i stawów wpływ ma bardzo wiele składników odżywczych, dlatego powinniśmy dbać o zróżnicowaną, mało przetworzoną dietę.

- Właściwa waga ciała ma znaczenie dla stawów

Nadmiar kilogramów niestety jest bardzo szkodliwy nie tylko dla kondycji stawów, ale również kości i mięśni. Istnieje bardzo silna korelacja między problemami ze stawami a nadwagą i otyłością. Właśnie dlatego powinniśmy całe życie dbać o to, by nie przybrać zbyt wiele na masie.

Poradnia ortopedyczna w przypadku stwierdzenia problemów ze stawami zwykle skieruje nas na odpowiednie badania mające na celu obrazowanie stanu naszych stawów. Może to być, chociażby rezonans magnetyczny, który uwidoczni całościowo te struktury ciała. W skrajnych przypadkach, gdy nasze stawy są już w bardzo złym stanie, możliwa jest również interwencja chirurgiczna.