Rehabilitacja po zabiegach ortopedycznych

​Wykonanie zabiegu czy też operacji na naszym układzie kostno-stawowym niemal zawsze jest sporym obciążeniem dla naszego organizmu. Zależnie od stopnia skomplikowania takiego zabiegu, będziemy dochodzili do siebie różny czas. W przypadku bardziej skomplikowanych operacji, które mocniej ingerują w nasze ciało, czas ten może wynosić nawet kilka miesięcy do powrotu do pełnej sprawności, ale jeżeli zabieg był nieco drobniejszy, często wystarczy już tydzień czasu, by cieszyć się znacznie lepszą sprawnością.

Terapia manualna po zabiegach ortopedycznych – praca z fizjoterapeutą

Terapia manualna ma na celu przede wszystkim przywrócenie właściwej ruchomości stawom, osłabiony mięśniom i ścięgnom. Cały nasz aparat ruchowy po zabiegu, który był inwazyjny, jest mocno osłabiony i wymaga wytężonej pracy. Trzeba będzie przywrócić pewne wzorce ruchowe i „przypomnieć” naszemu ciału jak powinno się zachowywać. Praca manualna zwykle rozpoczyna się od prostych ćwiczeń, stopniowo przechodząc w nieco trudniejsze zadania ruchowe. W zależności od zabiegu, jaki mieliśmy wykonywany, terapia obejmuje ogólną sprawność ruchową lub też zajmuje się szczegółowo fragmentem naszego ciała (np. kończyną

Farmakologia po wizycie u ortopedy

W niektórych przypadkach stosuje się również farmakologię. Są to głównie preparaty zawierające substancje wspierające odbudowę stawów, ale również czasami stosowane są miejscowo środki przeciwbólowe oraz niesteroidowe leki przeciwzapalne, które mają za zadanie łagodzenie bólu i obrzęków, które często tworzą się po wykonanych operacjach. W niektórych przypadkach opuchlizna utrzymuje się stosunkowo długo i właśnie dlatego zalecone jest stosowanie takich środków dodatkowych.

W jakich obszarach stosuje się rehabilitację ortopedyczną?

Ten rodzaj rehabilitacji uważany jest za bardzo specjalistyczne postępowanie. Celem oczywiście zawsze jest przywrócenie funkcji narządu ruchu, które to funkcje zostały utracone z powodu operacji, urazu czy też postępujących zmian chorobowych w organizmie pacjenta. Ortopedyczna rehabilitacja ma zastosowanie w przypadku: wad wrodzonych, po przebytych operacjach (rehabilitacja pozabiegowa), zapalenia stawów i spowodowanych tą chorobą następstw w aparacie ruchu, dysfunkcji aparatu ruchu różnego pochodzenia, ingerencji chirurgicznej w chorobie nowotworowej, po operacjach mających na celu naprawę narządu ruchu (np. implantacja protez w stawach), w chorobie nowotworowej i wielu innych stanach chorobowych, w których nasz aparat ruchu wykazuje poważne dysfunkcje.

Zabiegi wspierające rehabilitację po urazie ortopedycznym

Zabiegi zwykle są również zalecane przez lekarza prowadzącego nasze leczenie. Może to być, chociażby ortopeda chirurg, który wykonywał zabieg. W takiej sytuacji dostaniemy informację z pierwszej ręki, które zabiegi dodatkowe są wskazane. W zależności od tego, jak rozległa była operacja oraz jaka była jej charakterystyka, spodziewać możemy się, chociażby zaleceń takich jak fala uderzeniowa, laseroterapia, leczenie światłem, ultradźwiękami, a także krioterapia zarówno miejscowa, jak i ogólna. Wszystko zależeć będzie finalnie od tego, z jakim problemem początkowo trafiliśmy do lekarza i jak przebiegła operacja.

Od naszego podejścia do rehabilitacji w dużej mierze zależy pełny sukces leczenia. Dlatego starajmy się nade wszystko w tym okresie stosować do zaleceń lekarskich i przestrzegajmy ich bardzo rygorystycznie.