Endoprotezy, czyli nowoczesne protezy stawów, które przywracają normalne życie

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu poważne uszkodzenia stawów raczej oznaczały wyrok i niemalże unieruchomienie pacjenta. Ortopedia jednak rozwija się bardzo dynamiczne i dziś leczy ona już schorzenia, które niegdyś uznawane były za nieuleczalne lub też szacowano zbyt duże ryzyko ewentualnych operacji dla pacjentów.

XXI wiek to prawdziwie dynamiczny rozwój techniki wykonania endoprotez. W sytuacji, gdy nasze stawy są już zbyt zużyte i nie pomagają żadne inne metody leczenia, lekarze decydują się na wszczepienie takiej właśnie endoprotezy. Najpopularniejsze to endoproteza stawu biodrowego oraz kolanowego.

Dla kogo przeznaczone są endoprotezy?

Nie ma niemalże ograniczeń wiekowych do stosowania endoprotez. Jeżeli tylko stan zdrowia pacjenta pozwala na tak dużą ingerencję chirurgiczną, może być ona wszczepiona. Choć oczywiście najczęściej stosuje się je w przypadku osób starszych i schorowanych, z uszkodzonymi i zużytymi stawami, to również zdarzają się sytuacje, w których endoproteza jest konieczna do zamocowania u osoby znacznie młodszej. To najczęściej oczywiście sytuacje po poważnych wypadkach, w których to doszło do sporych uszkodzeń aparatu ruchu.

Czy zabiegi zakładania protez są bezpieczne?

Dawniej oczywiście zabiegi wszczepienia mniej nowoczesnych endoprotez nie były bezpieczne i ich wykonywanie obarczone było pewnym ryzykiem. Naturalnie w medycynie nie da się całkowicie wyeliminować takiego ryzyka, ale dziś zabiegi takie są uważane za stosunkowo bezpieczne i ryzyko powikłań jest stosunkowo niskie. Oczywiście im młodszy pacjent, tym lepiej znosi tego rodzaju ingerencję chirurgiczną. Chirurg ortopeda wykonujący zabieg wszczepienia endoprotezy ma dziś do dyspozycji niezwykle nowoczesną i precyzyjną aparaturę, dzięki czemu ryzyko błędów i powikłań jest zminimalizowane. Poradnia ortopedyczna po rozeznaniu w stanie zdrowia pacjenta kieruje na badania dodatkowe, głównie obrazowe, po których podejmuje się decyzję o interwencji chirurgicznej. Oczywiście zabieg taki jest mocno obciążający i wymaga nieco rekonwalescencji, ale pacjenci niezwykle chwalą sobie możliwość powrócenia do aktywności fizycznej po jej zakończeniu. Radość i zadowolenie z życia są na znacznie lepszym poziomie po wykonaniu takiego wszczepienia endoprotezy.

Dzisiejsze endoprotezy wykonywane są z materiałów obojętnych naszemu organizmowi jak tytan i cyrkon. Ma to również bardzo spory wpływ na bezpieczeństwo i eliminuje ryzyko powikłań związanych z obecnością ciała obcego w naszym organizmie.

Dzięki temu, że tak szybko rozwinęła się technologia w kwestii endoprotez, dziś wielu pacjentów zachowuje odpowiedni poziom zdrowia znacznie dłużej. Pacjenci im później muszą być unieruchomieni, tym lepszy komfort ich życia, a tym samym również długość życia. Starszy wiek wiele lat temu kojarzył się z łóżkiem i ograniczoną ruchomością. Dzięki nowoczesnej technice dziś można często pozostać względnie sprawnym do końca swoich dni, co jest niewątpliwie dużym sukcesem medycyny. Nowoczesne endoprotezy często wykonywane są również techniką druku 3d, co umożliwia perfekcyjne ich dopasowanie do wymagań pacjenta.
To również niezwykle popularne zabiegi. W naszym kraju każdego roku wykonuje się ich kilkadziesiąt tysięcy.