Zadbaj o swoje stawy i kręgosłup

Nasz układ ruchu to dość delikatna struktura, o którą warto zadbać. Regularne przeciążanie tych samych partii naszego ciała, zły tryb życia, a także niewłaściwa dieta i nadwaga mogą powodować zaburzenia czynności tego układu. Wiedzieć należy, że wszelkie zaburzenia zostaną w jakiś sposób przez nasz organizm skompensowane, a przez to może dojść do utrwalenia kolejnych złych nawyków ruchowych i nawarstwiania się problemów. Po wielu latach możemy nabawić się bardzo poważnych chorób wskutek tego, że zaniedbaliśmy nasz kręgosłup i stawy.

Ćwiczenia fizyczne kręgosłupa to podstawa

Za nic tak mocno stawy i kręgosłup Ci nie podziękują, jak za ćwiczenia fizyczne właśnie. Ważne, by dobrać je odpowiednio pod kątem swoich upodobań, ale również możliwości. Najlepszym rozwiązaniem są ćwiczenia ogólnorozwojowe, które angażują wiele stawów jednocześnie i wiele partii ciała. Oczywiście z ćwiczenia można przedobrzyć, bowiem część chorób stawów i kręgosłupa wynika bezpośrednio z ich nadmiaru i przeciążeń, które wytwarzają się na przykład w czasie uprawiania sportu wyczynowo.
 

Regularnie wykonuj badania kręgosłupa

Podobnie jak w przypadku wielu innych narządów, kręgosłup powinien być badany. Oczywiście nie trzeba wykonywać corocznych zdjęć RTG, ale w przypadku występowania jakichkolwiek dolegliwości bólowych należy się konsultować z lekarzem ortopedą. Chirurg ortopeda to ostateczność, ale jeżeli zostaną nam zdiagnozowane jakiekolwiek poważniejsze problemy, powinniśmy również z nimi się rozprawić na wszelkie możliwe sposoby.
 

Profilaktyka stawów: regularne wizyty u fizjoterapeuty

W profilaktyce chorób kręgosłupa bardzo pomocne jest regularne odwiedzanie fizjoterapeuty. W szczególności kiedy nasze ciało wykazuje objawy bólowe i odczuwamy przykurcze mięśni, ograniczoną ruchomość, wizyta taka może okazać się strzałem w dziesiątkę. Pracowanie z fizjoterapeutą, to nie tylko masaż i ćwiczenia fizykalne, ale również kompendium wiedzy i zestawy ćwiczeń, które mogą być przydatne konkretnie nam na nasze dolegliwości. Otrzymane zestawy ćwiczeń zwykle nie są skomplikowane, a przynoszą ulgę w wielu naszych indywidualnych dolegliwościach oraz sprawiają, że uaktywniamy wiele partii ciała, których do tej pory nie ćwiczyliśmy.
 

Dbaj o tryb życia, dietę i kontroluj wagę ciała w trosce o stawy i kręgosłup

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że istnieje silna zależność między chorobami kręgosłupa i stawów a nadwagą czy też otyłością. Każdy ortopeda z pewnością prędko zwróci nam uwagę na fakt zbyt dużej liczby kilogramów. Te bowiem będą obciążały nie tylko mięśnie i kości, ale również stawy i przeciążały nasz kręgosłup. Można powiedzieć obrazowo, że mniej ciała, to mniej kilogramów do dźwigania na co dzień przez nasz układ ruchu. Będzie nam on za to bardzo wdzięczny i posłuży znacznie dłużej w dobrym stanie.

Leczenie kręgosłupa jest znacznie bardziej skomplikowanie, aniżeli profilaktyka zachorowań. Dlatego właśnie warto starać się o zdrowy tryb życia i regularne badania. Dzięki temu znacząco wydłużyć możemy czas, w którym będziemy czuli się komfortowo w swoim ciele.

Autor