Nastawianie kręgosłupa

​Nastawianie kręgosłupa, ustawianie kręgów, czy też wstawianie dysków to pojęcia zwykle używane przez kręgarzy. W dzisiejszych czasach częściej można się spotkać z osobami, którym, np. wypadł dysk. Najczęściej są to osoby starsze, które zmagają się z poważnymi problemami kręgosłupa.

Wypadnięty dysk objawy

Dysk jest strukturą elastyczną wypełnioną w środku jądrem miażdżystym, mocno nawodnioną, żelową masą. Jądro miażdżyste otacza pierścień włóknisty. Krążek pełni funkcje amortyzującą, więc musi być miękki i elastyczny. Jego struktura przypomina oponę, która tłumi wstrząsy i umożliwia ruchomość kręgosłupa. Bardzo często ludzie używają słowa nastawianie kręgosłupa, co nie do końca może to oznaczać. Gęsta, galaretowata substancja otoczona jest pierścieniem włóknistym, który łączy w sobie włókna elastynowe i kolagenowe. Dyskopatia, zwana jest również jako degeneracją dysku międzykręgowego. Powoduje powolne „wpływanie” wypukliny na zewnątrz. Jądro miażdżyste może uciskać na korzeń nerwowy. Przez to powoduje dolegliwości bólowe w kręgosłupie, mogące promieniować do ud, pachwin i łydek. Tak zwany wypadnięty dysk ma objawy sekwestru, czyli przedostania się wypukliny do kanału kręgowego. Powoduje to, że pacjenci nazywają i oczekują na nastawienie dysku. Zdarza się czasami, że nie pojawiają się żadne dolegliwości bólowe. Stan ten może trwać nawet przez lata.

Jak nastawić kręgosłup?

Terapeuta wykonuje tzw. manipulację stawową. Właśnie poprzez pchnięcie jednej części stawu względem drugiej. Doprowadza do przełamania tej bariery i rozluźnienia okolicznych struktur. Towarzyszyć może temu charakterystyczne chrupnięcie lub trzask. Dzieje się to za sprawą gwałtownej zmiany ciśnienia w stawie i pękania pęcherzyków powietrza. Mimo tego nadal to nie jest odgłos nastawiania dysku. Niektórzy nawykowo wykonują taką manipulację, „strzelając” palcami. Gdyby wykonać zdjęcie RTG przed i po takim zabiegu, nie będzie żadnej różnicy w ustawieniu kości. Odblokowuje się wtedy ruchomość stawu. Można wyróżnić dwa stadia tzw. wypadnięcia dysku. Jest to wypuklina i przepuklina jądra miażdżystego. Otoczony jest pierścieniem włóknistym. Ten potocznie zwany jest właśnie dyskiem, który jest silnie połączony z kręgiem poprzez chrząstkę. Podczas wypadku prędzej dojdzie do pęknięcia kostnego kręgu niż do naruszenia tego połączenia. Siedzący tryb życia, czy też wymuszone pozycje w trakcie pracy, stres oraz brak aktywności fizycznej. Są to właśnie przyczyny powstawania nieprawidłowych napięć w ciele. Oddziałują na kręgosłup, zmieniając jego fizjologiczne ułożenie. Zabiegi wykonywane na plecach, jak masaż, manipulacje kręgosłupa, potrafią zmniejszyć dolegliwości. Jednak jeśli ich przyczyną jest nieprawidłowa postawa, to problem będzie powracał. Dlatego w tym przypadku potrzebne jest nastawienie kręgosłupa. Chiropraktyk może istotnie wykorzystać swoje możliwości manualne do poprawy ruchomości kręgosłupa. Zrobić to może poprzez manipulacje torebki stawowej i rozluźnienie tkanek sąsiadujących. Dzięki temu dochodzi do tak zwanego nastawienia dysku.